Mountainbiken, Fietsen in de Ardennen

Mountainbiken
Mountainbiken in de Ardennen is een genot, en bij ons in de omgeving in het bijzonder. In de Ardennen zijn er relatief weinig verharde wegen, maar des te meer onverharde wegen die gebruikt worden door boeren en bosbouwers. Op die paden is verkeer altijd ver weg en de stilte en natuur hebben het rijk alleen. Dat schept ideale condities voor eindeloze mountainbike routes, die ook nog eens allemaal verbonden zijn met verbindingsroutes.
In de gemeentes Lierneux en Vielsalm heeft de toeristische vereniging Tarpan er een negental uitgezet die allemaal vanuit de hostellerie goed te bereiken zijn. U fietst per route inclusief verbindings routes tussen de 12 en 52 km. Voor grotere afstanden knoopt u er eenvoudigweg een paar aan elkaar. Let wel dat iedere route minimaal een keer (en de meeste een paar keer) omhoog naar een heuveltop en onder naar het riviertje leidt, en weer terug. Voor meer informatie zie onderaan deze pagina

Jacht
Pas op! tijdens het seizoen van de jacht (okt. nov. dec.) zijn sommige mountainbike-routes gesloten.
Zodra de jachten zijn aangekondigd, vindt U ze via deze link met bijbehorend kaartje voor Lierneux.
Als U mij vertelt welke route U wilt fietsen, dan check ik even of U last van de jacht zult hebben.
U kunt deze maanden ook wild vinden in de menu's van onze kok.

Wielrennen
Langs het hotel loopt de geheel gemarkeerde route "Route des Sommets Lienne et Amblève".
En deze link (klik op "bordjesroutes") leidt U naar een beschrijving door mensen die hem gefietst hebben.
Als U het stuk Stavelot - Malmédy overslaat, is hij ca. 110km lang. Hij bevat onder andere de bekende top Wanne.

Fietsen
Er zijn in de buurt (maar niet langs Arbrefontaine zelf) twee routes uitgezet over oude trambanen, die U op comfortabele wijze door het Ardense heuvellandschap voeren.
Deze zogenaamde RAVel banen vindt U bij Gouvy - Bourcy - Houffalize respectievelijk Trois-Ponts - Stavelot - Malmedy - Waimes.

Als U vanuit Arbrefontaine wilt vertrekken dient U, om het autoverkeer te mijden, zich enigszins voor te bereiden om de route uit te stippelen.
Naar het zuiden, kan men via Goronne, Sart, Langlire richting Gouvy en Houffalize, deze richting op heeft men het minste autoverkeer.
Naar het oosten, via Goronne, daar moet met rechtsaf voorbij het kerkje, het dorpje uitfietsen en dan links aanhouden en mountainbikeroute 1 volgen (driehoekje met 2 balletjes) richting Vielsalm en verder.
Naar het noorden en westen moet men toch over stukjes waar auto's snel rijden.
Naar het noorden, via Odrimont richting Basse-Bodeux, maar dat is dus het stukje met auto's; rechtsaf richting Reharmont en verder is rustig, maar omhoog, anders gaat U naar Basse-Bodeux, bij de rotonde meemt U de 2e afslag op de rotonde, tegen de richting in van de gele MTB-route2 tot Trois-Ponts. Vanaf Trois-Ponts volgt U de borden richting Wanne (stevige klim) en verder naar Stavelot.
Naar het westen, rijdt U via Odrimont, Hierlot, Jevigné, dan een stuk N822 waar auto's snel rijden, om in Malempré te komen en verder naar Odeigne, Dochamps, La Roche en het Ourthedal.

We helpen u graag in het samenstellen van uw route.

Meer informatie over Mountainbiken:

Zoals hierboven gezegd: voor mountainbiken in de Ardennen bent U hier op het goede adres. De diverse routes zijn perfect gemarkeerd, ze starten vanuit Lierneux of Vielsalm. Vanuit onze hostellerie zijn al deze routes met eenvoudig te vinden verbindingsroutes te bereiken, en 1 route loopt zelfs langs het hotel. Hierdoor zijn er vanaf de hostellerie een 7-tal prachtige routes te maken in alle richtingen van 25km tot ruim 50km.

Mountainbikes huren of meenemen:
Voor het huren van mountainbikes adviseren we U graag de professionele verhuurders in de buurt.
Avenature in Vielsalm brengt mountainbikes naar het hotel. Het is noodzakelijk van tevoren te reserveren.
In Coo zijn verschillende types mountainbikes te huur, ook zeer luxe. Vanuit Coo start weer een hele andere set routes.
Informeer van tevoren per e-mail, over eventuele mogelijkheden om je fiets bij ons achter slot en grendel te stallen.

Kaarten, beschrijvingen en bordjes:
Een kaart van Tarpan met alle routes is te koop bij de toeristenbureau's van Vielsalm en Lierneux alsook in het hotel. Alle routes zijn goed gemarkeerd met de bekende balletjes onder een driehoekje en het nummer van de route. Bij een verbindingsroute wordt aangegeven door een H tussen twee routes, en daarna met mountainbikebordjes zonder nummertje. Wij hebben zoals gezegd 7 routes samengesteld (routebeschrijvingen met kaartjes vindt U in het hotel), die vanuit onze hostellerie gereden kunnen worden, door combinaties van Tarpan-routes en verbindingsroutes. Wij hebben deze gecombineerde routes, de letters A t/m J gegeven; een korte beschrijving vindt U hieronder.
Onderweg is er geen horeca (behalve in Vielsalm, route C-NL en G-NL, en in Baraque de Fraiture, route E-NL), dus neem zelf eten en drinken mee, of vraag ons de avond voor Uw wandeling, om een lekkere picnic voor te bereiden voor U (€12 p.p.).

Onze favoriete routes:
A-NL Bra, klik hier voor het kaartje van A-NL
Als je maar één mountainbike route bij ons doet, dan raden we deze aan. Hij behoort tot de zwaarste maar is bijzonder mooi en gevarieerd. Met een brugroute gaan we naar Lierneux, waar we op route12 overstappen. Daar begint de zwaarste klim, die eindigt met een uitzichtpunt over de hele Liennevallei. Dan volgt een lange prachtige afdaling, onderbroken door een klimmetje bij Bra (kasteeltje). Voor Les Villettes is ook een gemeen klimmetje, en erna weer een afdaling. Dan volgt een klim door het bos waarbij maar weinigen helemaal op de fiets kunnen blijven, gevolgd door een afdaling met uitzicht. Vlak voor Lierneux verlaten we route12 om binnendoor weer naar Arbrefontaine te komen.

B-NL Lierneux, klik hier voor het kaartje van B-NL
Route14 loopt langs het hotel. Het is niet de meest spectaculaire route, maar hij is zeker wel mooi en hij heeft het voordeel dat U geen kaart hoeft mee te nemen. U klimt met een ruime boog door open landschap met uitzichten langs een oorlogsmonument en verder naar Verleumont. Daar volgt een mooie afdaling naar Lierneux. Als U het plaatsje weer verlaat gaat U door open landschap naar Odrimont waar U een stukje over een verharde weg rijdt met uitzicht, maar wel steeds omhoog. Dan volgt een flinke klim over een onverharde weg en als “beloning” moet U een paar honderd meter langs hoogspanningsmasten fietsen door het bos. Maar goed, daarna komt dan toch de echte beloning: een lange afdaling door het bos, die pas bij het hotel voor de deur eindigt.

C-NL Salmvallei, klik hier voor het kaartje van C-NL
Via een brugroute steken we de beboste heuvel achter Arbrefontaine over naar route2. Dan is er een spectaculaire afdaling helemaal naar de Salm. Deze route is de mooiste van de routes door Vielsalm met veel uitzichten een goede picknickplaatsen. In Vielsalm is horeca. Na Vielsalm gaat U weer met uitzicht naar Goronne en dan door het bos naar Arbrefontaine.

D-NL Liennevallei, klik hier voor het kaartje van D-NL
U komt met een korte brugroute op route11 die de korste route is en veel over kleine verharde weggetjes gaat, maar toch de moeite waard is, bijvoorbeeld om even in te komen juist nadat U bij ons hotel bent aangekomen. Hij is voor het grootste deel dubbel met route E-NL (Baraque de Fraiture).

E-NL Baraque de Fraiture, klik hier voor het kaartje van E-NL
Deze loopt voor een groot deel gelijk aan roude D-NL (Liennevallei), maar zodra U route15 kruist stappen we over op deze route en klimmen we over de oude trambaan naar Baraque de Fraiture, met 650m het hoogste punt in de buurt. Af en toe stappen we over op route4, om te vermijden dat we te dicht langs de snelweg rijden. Via een spectaculaire maar zeer technische afdaling langs een riviertje door het bos (minder geschikt bij vochtig weer) komen we in Lierneux. Daar stappen we weer over op route11 die over leuke verharde weggetjes terug richting Arbrefontaine gaat.

F-NL Haute Bodeux, klik hier voor het kaartje van F-NL
Via leuke verharde weggetjes en daarna over bospaden, wijzen we U naar route13. Bij Haute-Bodeux verlaten we die even om dit mooie dorpje te bezoeken, en daarna komt een lange afdaling door het bos, gevolgd door een flinke klim en afdaling naar Les Villettes. Vandaar loopt de route parallel met route12 door het bos, maar we wijzen U na Hierlot weer via leuke verharde weggetjes terug naar Arbrefontaine.

G-NL Pruisische grens, klik hier voor het kaartje van G-NL
Dit is de langste route, maar met slechts 1 forse klim. Horeca is er in Commanster en Vielsalm. U gaat met brugroutes langs een lange en mooie afdaling via het kasteeltje Farnière naar Grand-Halleux en dan door het bos omhoog, voor U overstapt op route 3. Na deze forse klim vindt U op de top van de heuvel de belangrijke manege Mon-le-Soie. Vandaar gaat U langs wat t/m de eerste wereldoorlog (en een tijdje in de 2e) de grens met Duitsland was, en langs het 2e-wereldoorlog museumpje in Poteau, waar je zelfs nog in een oude legerwagen kunt rondrijden. Daarna gaat U in een ruime boog door afwisselend landschap naar Vielsalm, waarna U via Goronne terug naar Arbrefontaine gaat.

H-NL Les Chateaux, klik hier voor het kaartje van H-NL
U fietst door open landschap omhoog naar de bossen om uit te komen bij het landhuis Sainte Marie. Daarna daalt u af naar Salmchateau. Daar kunt U het musée de coticule bezoeken over de slijpstenen van hier, die door kappers over de hele wereld gebruikt zijn. Daarna moet U even klimmen om even het chateau te zien. Vervolgens fietst U rond de heuvel naar Rencheux voor weer een klim naar het voormalig klooster Farnières. Vandaar gaat u via de oude weg door het bos terug naar Arbrefontaine.

J-NL Wanne, klik hier voor het kaartje van J-NL
Deze route is verreweg de zwaarste. U steekt door het bos de heuvel achter Arbrefontaine over naar Fosse, waarna U afdaalt naar Troispont (horeca). Daar gaat U met hulp van een aantal routes naar een stil en verborgen stuk van het dal van de Amblève en dan verder omhoog door het bos. Dan volgt een klim over een verhard weggetje, die ook onderdeel is van Luik-Bastenaken-Luik. In Wanne (horeca) aangekomen volgt de steile afdaling naar de Salm en de even steile en zo mogelijk nog langere klim naar St-Jaques. Dan nog even omhoog, maar daarna zakt U door het enorme bos weer terug naar Arbrefontaine.

In het hotel vindt U gedetailleerde routebeschrijvingen met kaartjes van elk van de bovenstaande routes.